Onlangs zag ik de documentaire De Koninklijke Republiek, over de slagwerkers en paukenisten van het Concertgebouworkest. Op een gegeven moment zie je een van de slagwerkers de triangel aanslaan. Zo minutieus getimed. Zoals de timing van alle instrumenten in het orkest natuurlijk moet zijn, om kwalitatief op hoog niveau te spelen.
In 2011 volgde ik een klanktraining bij Jonathan Goldman. Hij is een pionier op sound-healing gebied in de USA. Interessant is dat hij een gezond lichaam met een goed op elkaar ingespeeld orkest vergelijkt. Inderdaad een bruikbaar beeld om uit te leggen hoe biofysische therapieën werken, waar ook de Peter Hess® klankmethode onder valt. Deze benaderingswijze is gebaseerd op de wetenschap dat levende wezens vibrerende systemen zijn, met een eigen trillingspatroon, op celniveau, bij weefsels en organen.
Stel je komt bij mij voor een klankmassage traject en je hebt last van je maag. Dan zul je merken dat ik niet meteen aan het werk ga bij je maag. In de reguliere zorg kiest een arts er vaak wel voor zich op dat ene element te richten met bijvoorbeeld medicatie. In de metafoor van het orkest is dat ene element even zijn bladmuziek kwijt, en dankzij medicatie is dat minder hoorbaar. Omdat de rest van het orkest gewoon door blijft spelen lijkt er niks aan de hand, maar dat is natuurlijk niet zo.
Bij een biofysische aanpak geef je het goede voorbeeld aan degene die zijn bladmuziek kwijt is. Dit doe je door de goed functionerende andere spelers juist te versterken. De focus ligt dus niet op het lichaamsdeel dat ongemak ervaart. Als je zanger bent in een koor en onvast bent in je partij, dan help je jezelf ook door tussen zangers te gaan staan die wel zeker zijn van hun zaak.
Een andere reden waarom ik niet op de plek van de klacht werk, is dat deze niet noodzakelijkerwijs de plek is in je lichaam die out of tune is. De oorzaak kan heel ergens anders liggen. Disbalans in je lijf kun je soms zelf opmerken doordat de vibratie van de klankschaal op een bepaalde plek minder voelbaar is. Of dat je sommige klanken minder prettig vindt. Waar ik overigens geen zwaarwegende conclusies aan verbind. Het zijn ervaringen om te observeren en te accepteren voor wat het is op dat moment. Zo maak je ruimte voor een nieuw evenwicht en verandert je beleving. De schurende klank kan een volgende keer zelfs aangenaam zijn en de klankvibratie dieper voelbaar. Mensen zeggen weleens, ‘ik vind die klank eigenlijk niet zo mooi, maar doe toch maar, want ik voel dat het goed is voor mijn lijf.’ Je weet op een intuïtief niveau vaak zelf wat je nodig hebt. Een mooi voorbeeld van contact hebben met het orkest van je lijf!
Het lichaam zien als orkest vraagt om een frisse nieuwe kijk. Alles staat met elkaar in verbinding. Altijd.